Самостійна музична діяльність дітей садка – 

форма організації музичної діяльності дітей

Види самостійної музичної діяльності (СМД):

– ігри («музичне заняття», «концерт» та ін.),

– творчі прояви (складають поспівки, пісеньки, придумують танці, шикування, використовуючи знайомі рухи),

– використання знайомих пісень в сюжетно-рольових іграх,

– музично-дидактичні ігри,

– гра на дитячих музичних інструментах:

  •       індивідуальна гра на інструменті,
  •   інсценівки з музичними інструментами, які діти використовують, характеризуючи якийсь персонаж гри,
  •      гра по двоє – троє,
  •      гра в «оркестрі» з диригентом,
  •     слухання музики у записі.

Джерела самостійної музичної діяльності:

– музичне заняття,

– свята і розваги,

– виступи дітей,

– сім’я: дитячі музичні радіо- і телепередачі, мультфільми,  любов батьків до співу, гри на музичних інструментах, колекціонування музичних записів.

Форми організації самостійної музичної діяльності:

– індивідуальні самостійні вправи дитини (як закріплення умінь і навичок, набутих на музичних заняттях),

– ігри:

  •      сюжетно-ролеві з епізодичним самостійним застосуванням дітьми музичного матеріалу;
  •     музично-дидактичні ігри.

Вимоги до керування самостійною музичною діяльністю:

– змінюється характер керівництва на непрямий, опосередкований;

– вихователь намагається впливати на музичні враження дитини, які вона винесла з дитячого садка і сім’ї, вносити в них корективи, збагачувати їх;

– вихователь організовує умови, що сприяють розгортанню діяльності дітей за їхньою ініціативою;

– вихователь повинен бути тактовним, стати співучасником дитячих ігор.

Вимоги до керівництва самостійною музичною 

діяльністю у різновікових групах:

– група 4 року життя:

вихователь залучає дітей до СМД, заохочує їхню ініціативу, не пропускати мимо фальшивий спів чи безперебійний стук на інструментах, зауваження робити так, щоб у дітей не зник інтерес до музичних занять, не можна порівнювати виконання різних дітей, доказуючи, що у когось виходить краще, важливо відмітити ті зрушення, які мають місце (сьогодні ти виконуєш краще, а якщо постараєшся, то будеш виконувати ще краще),

– група 5 року життя:

дієвою є допомога у показі правильного виконання, допомагати в організації гри (слідкувати за дотриманням правил гри), на кінець року можна поступово перекладати організаційні функції на дітей, привчати співати не голосно (мотивувати, що негарно, заважаєш іншим), домагатись від дітей аргументованої оцінки, що саме у виконанні їм подобається,

– група 6 року життя:

стимулювати дітей до конкретного виду діяльності (враховуючи їх інтереси), акцентувати увагу на контрольну функцію, планувати індивідуальну роботу (спів без супроводу, перевтілення у певний персонаж тощо), проводити бесіди про музичні твори, які діти слухають самостійно, домагаючись від них загальної характеристики образу, слідкувати за тим, щоб діти не спотворювали мелодій популярних пісень,

заохочувати танці з власної ініціативи, фіксувати естетичну привабливість рухів, під час гри на дитячих музичних інструментах залучати дітей до контролю за правильністю виконання, рекомендуючи не просто показати, що зіграно не так, як це потрібно, а й правильно виконати уривок, привчати дітей до самостійних рішень (кожен з дітей має подарувати музичний подарунок для дитини, у якої День народження або яка прийшла після хвороби),

– група 7 року життя:

особливу увагу приділяти малоактивним дітям, всіляко заохочувати їх невмілі дії, дітям-лідерам давати складніші завдання, з метою обмеження їх активності, керівництво слуханням націлювати на більш точне сприйняття музичного образу, у співі звертати увагу на точне інтонування без супроводу, дикцію, дихання, характер звуку, застерігати дітей від сліпого копіювання складних пісенних творів, у рухах домагатися виразності у їх відтворенні, в іграх привчати до вміння підпорядковувати свої дії колективним цілям, попередньо планувати і створювати умови для СМД (н-д: «Хто згадає більше знайомих пісень?», «Пограємо у свято»), важливо при цьому правильно показати дітям, як це робити, що спонукає дітей до виконавської діяльності.

Вимоги до організації самостійної музичної діяльності:

– вихователь:

  1. на основі своїх спостережень організовує кожну дитину, намагається зацікавити кожного музичною діяльністю;
  2. основна лінія поведінки – співучасть;
  3. звертати увагу на моменти:
  •            що потрібно внести нового в обладнання музичної діяльності (інструменти, підручні предмети, саморобні іграшки і т.д.);
  •            в якому порядку доцільніше це зробити;
  •            за ким з дітей треба спостерігати, щоб з’ясувати їх інтереси і нахили;
  •           якому виду діяльності надають перевагу діти і чи не однобічні їх інтереси;
  •           до планування підходити творчо,

– музичний керівник:

  1. забезпечувати на заняттях засвоєння необхідного репертуару, способів музичної діяльності;
  2. допомагає вихователеві підвищити якість його співу, танцю, гри на інструментах;
  3. спільно продумується планування роботи, організація зон у приміщенні групи, де дітям можна буде займатися музикою;
  4. заходить у групу, спостерігає за дітьми.